Snel kunnen schakelen is een essentiële eigenschap van elke geslaagde onderneming. Want in zo’n omgeving, bloeit innovatie. Die context kunt u zelf creëren. Een mogelijke succesformule? Mensen meekrijgen dankzij de juiste (digitale) instrumenten aan te reiken. En ook daar is snel schakelen mogelijk.
Weg van het watervalmodel
Een klassiek vernieuwingstraject werkt met een watervalmodel. Er is een idee, de volledige technische uitwerking gebeurt, die wordt getest en dan uitgerold. Het gevaar daarvan? Als de onderliggende assumpties van het oorspronkelijke idee niet goed zitten, stort alles bij de test- of uitrolfase als een kaartenhuis in elkaar. Ons alternatief? Hanteer de strategie van het minimal viable product (MVP).
Naar een minimal viable product
Daarom zijn snelle iteraties en werken met een minimum viable product een betere oplossing: je isoleert één deelaspect van het hele proces, je bouwt met een flexibel team iets klein, gebruikt dat in een kleine groep en verbetert het gaandeweg, geheel op maat van de werkelijke bedrijfs- of klantennoden.
In de context van Human Capital kan dat bijvoorbeeld een instrument zijn om een talentpool mee te beheren, of een digitaal platform om feedbackcultuur te stimuleren. Kortom: met digitale instrumenten kan je razendsnel schakelen én mensen bliksemsnel verbinden.
Verscheen eerst op www.antenno.be.